torsdag 19. april 2012

Den siste tiden i Vietnam

De siste to ukene har vært fantastiske! Etter vi var i Hue, dro vi med tog videre til Hoi An. Denne byen er så sjarmerende og romantisk. Stemningen er så god, et er stille, rolig og avslappet. Det kan ikke sammenlignes med Hanoi. Byen har 122.000 innbyggere og fikk status som Unescos World Heritage i 1999. Det aller første vi gjorde var å leie sykler, så vi kunne sjekke ut stranden. Den var awesome! Første kvelden vi var der, var det fullmånefestival. Da stengte de av hele gamlebyen for biler og motorbikes. Det var muligheter for å sette lykter ut på eleven (Thu Bon River). Det var utrolig koselig. Det var mye fine restauranter og mye god mat. Prisene er litt høyere i Hoi An enn i Hanoi, pga. folket lever mer av turistnæringen. Andre dagen dro vi selvfølgelig ut på stranden og bodde de neste dagene. Har ikke ord for hvor godt det var med sol på kroppen. Siden Hoi An er kjent som skredderbyen, måtte vi jo sy oss noen kjoler. Jeg sydde tre kjoler og er kjempe fornøyd med resultatet. Kunne ønske jeg kunne fått sydd enda mer tøy, men måtte begrense meg. En kveld AS og jeg var ute å spiste, kom vi tilfeldigvis på bord ved siden av to eldre norske par (i 60 åra). Tre av dem var fysioterapeuter med 40 års erfaring! Han ene driver en klinikk og kona hans arbeidet der. Hun andre hadde sin egen klinikk i Sveits (og i noen andre land). Utrolig koselig å snakke med de, fantastiske mennesker!
Vi var en tur i My Son (uttalelse; mi sun). Dette er monumenter fra Cham folket. Nå er det meste ødelagt pga den amerikanske krigen, hvor amerikanerne bombet stedet for å skremme ut de som bodde der. Franskmennene har også vært der i ettertid, de stjal hodene på de resterende utformingene på byggverkene som bevis på hva det hadde sett. Disse hodene finner nå sted på museum i Paris. Det var utrolig å se hvordan de hadde klart å bygge dette for så mange år siden (år 400, tror jeg det stammer fra). 
Hoi An er en super by, kan ikke skryte nok av den. Den passer bra for de som vil ha et avbrekk fra de helt store byene, hvor det er kaotisk. Jeg skal definitivt tilbake dit :) 



















Etter fire netter i Hoi An, gikk turen videre til Nha Trang som var vårt siste stopp på reisen i Vietnam. Nha Trang er preget av mye turisme og derfor masse utbygging av nye hoteller og resorts. Det er mye liv og masse ting man kan finne på her. Det er også et rikt uteliv. Langs strandlinjen er det  noen restauranter og parker, det er veldig hyggelig. Så er det hovedveien som skiller dette fra alle hotellene. Stranden er 6 km lang og veldig fin. Første dagen på stranden var det enorme bølger. Det var ganske komisk når vi (og andre folk) skulle opp fra vannet, da ble vi tatt av bølgene og skylt langt opp på stranden. Med masse sand i bikinien selvfølgelig. Heldigvis var det så ille bare den første dagen. Må være ærlig å si at de dagene vi var i Nha Trang ble det mye strandliv og lite sightseeing, men vi var å så to kjempe buddaer! I Long Son Pagoda var det en budda på toppen av en ås, den er 24 meter høy! Og den liggende buddaen er 18 meter lang, i følge en lokal mann.

I skrivende stund er jeg tilbake i huset i Hanoi. Tiden i Vietnam har vært fantastisk, jeg har opplevd så mye morsomt og spennende. Og jeg har vært veldig glad for reisefølge mitt, Anne- Sofie (AS), hun har vært utrolig herlig å reise med. Så takk for turen Anne- Sofie!! Du er super :)
Nå skal jeg pakke ferdig, så venter en meget lang reise hjem til Norge. Skal bare innom Paris, Frankfurt og København først. 





















Takk for følge til dere som har lest bloggen også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar